שלמה קאלו   ( 25.2.1928  -  30.8.2014 )
 
תמונה של שלמה קאלוהסופר והוגה הדעות שלמה קאלו נולד ב 1928, בסופיה, בולגריה. מגיל 12 היה פעיל במחתרת אנטי-פשיסטית. בגיל 15, נאסר והוגלה למחנה ריכוז. בגיל 18, זכה בתחרות שירה. למד רפואה בפראג, שם עבד גם כעיתונאי. נשלח כמתנדב מח"ל לקורס טיס. עלה לארץ ב 1949. קיבל תואר שני במיקרוביולוגיה מאוניברסיטת תל-אביב וכיהן כמנהל מחוזי של מעבדות רפואיות בקופ"ח הכללית.
ספרו הראשון  של שלמה קאלו, "כוכים ביפו" יצא לאור בספרית הפועלים ב 1954. ספריו הבאים: "הערימה" ו"לב הבשר" יצאו לאור בהוצאת "עם עובד" בשנות ה 60'.
כבר בראשית דרכו הספרותית זכו ספריו של שלמה קאלו להערכה רבה הן בקרב הקהל והן של הביקורת. שמו יצא כמספר ייחודי "בעל עין חודרת ורגישה לחיי אנשים, אנשים חיים... המשכנעים אותנו באמת-חייהם כבאמת לבטיהם".
נתן זך על ה"ערימה". (ראה גם מאמרו של פרופ' גרשון שקד כאן).
המפנה החריף שחל בחייו בשבוע הראשון של 1969משתקף מאז גם ביצירתו. שלמה קאלו הוסיף וכתב נכון להיום 80 ספרים שפורסמו בארץ. בשנות ה 70' היו אלו תרגומי מופת לכתבי המזרח הקלאסיים (בהגוודגיטה, מפי בודהא, שנקרה ועוד) וספר המקור "העצמי כלוחם" (סיפורת על גבול ההגות), בשנות ה 80' יצאו בין השאר שניים מתוך שבעת ספרי שיחות של שלמה קאלו וכן "בשורת הרצון החופשי המוחלט", "אתה הנך אתה" והמהדורה הראשונה של "כחוט השני" (רומן). באותה תקופה יצאו לאור גם חלק גדול מאוסף "שירי חרות", מילים ולחנים. בשנות ה 90' נכתבו בז'אנר "הסיפור המתועד", הייחודי לסופר, "עד עולם" ו"רגעים של אמת" והופיעה המהדורה הראשונה של הרומן ההיסטורי "הנבחר", הנחשב בעיני רבים לשיא כתיבתו הספרותית של שלמה קאלו. באותו עשור החלו ספריו לראות אור בחו"ל, תרגומיהם פורסמו ב 17 ארצות, מקוריאה שבמזרח דרך רוב ארצות אירופה ועד לברזיל שבמערב. משנת 2000 ואילך יצאו לאור כ 40 ספרים, ביניהם "הדולר והאקדח" שזכה לתרגומים רבים, "אטאר" ו"ערעל" האוטו-ביוגרפיים, "תשובות", "קנדר" ו"קתדרלה" - ספרי הגות , קבצי נובלות וסיפורים קצרים ("חריג", "הנער ההונגרי", "ג'ני") ועוד ועוד...
לאורך כל השנים פורסמו סיפורים קצרים מפרי עטו של שלמה קאלו כמעט בכל כתבי העת הספרותיים ובמוספים הספרותיים של העיתונות היומית. כמו כן פורסמו בעיתונות ושודרו ברדיו ובטלויזיה כתבות דיוקן המוקדשות לדבריו ולספריו.

החל משנת 2009 החלו להתפרסם באתרי אינטרנט חדשותיים ואחרים בארץ ובחו"ל ידיעות על מועמדותו של שלמה קאלו לקבלת פרס נובל לספרות.
שלמה קאלו הלך לעולמו בביתו,  בשבת, 30.8.2014. מילותיו לסיכום, כפי שהעידה רעייתו רבקה זהר, היה המשפט:
"הכל מצויין למי שאינו משועבד".



 
על שלמה קאלו  בויקיפדיה כאן















To English pages


dat@y-dat.co.il


דוכן של ההוצאה נפתח לקהל בימים שאינם גשומים ברח' דיזנגוף, על המדרכה מול בית מס' 111 (בין רח' פרישמן לרח' גורדון), בימי שלישי בין השעות 10:30 ל 19:00, בימי שישי בין 10:00 ל .15:00
אפשר לוודא בטלפון או ב SMS את פתיחת הדוכן: 0508-255218
נכון לימים אלה איננו פותחים דוכנים בקניונים.

בימי השבוע האחרים ניתן להגיע בתיאום מראש בטלפון הנ"ל לבית ההוצאה ביפו.


 


 

 

 

 
 
 
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים